همسه محب
همسه محب
همسه محب
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةالرئيسية  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  التسجيلالتسجيل  تسجيل الدخول تسجيل الدخول  
موقع "الضوء المسلط" هو منصة إخبارية تهدف إلى توفير أحدث المستجدات والأخبار في مجالات متنوعة في مجالات مثل الذكاء الاصطناعي، الربح من الانترنت، التكنولوجيا، الثقافة،التقنية,بلوجر,قوالب بلوجر,الرياضة وغيرها.
اخر المواضيع
قائمة الاعضاء
افضل 20 عضو
الدخول

حفظ البيانات؟
المواضيع الأخيرة
»  ساعدنى انساك
هل فتاة النت فتاه سيئة ولا يفضلها الشباب ؟ Icon_minitime1السبت 01 فبراير 2014, 3:51 pm من طرف القلب الحزين

» تطهير القلوب
هل فتاة النت فتاه سيئة ولا يفضلها الشباب ؟ Icon_minitime1السبت 01 فبراير 2014, 3:49 pm من طرف القلب الحزين

» حسن الاسمر متشكرين على الالم وعلى الجراح
هل فتاة النت فتاه سيئة ولا يفضلها الشباب ؟ Icon_minitime1الإثنين 30 ديسمبر 2013, 1:36 am من طرف الكاهن

» معجزت البعوضه
هل فتاة النت فتاه سيئة ولا يفضلها الشباب ؟ Icon_minitime1الجمعة 27 ديسمبر 2013, 10:56 pm من طرف الكاهن

» الفرق بين القلب والفؤاد
هل فتاة النت فتاه سيئة ولا يفضلها الشباب ؟ Icon_minitime1الجمعة 27 ديسمبر 2013, 10:53 pm من طرف الكاهن

» قريب ان شاء الله شات كتابى فى المنتدى
هل فتاة النت فتاه سيئة ولا يفضلها الشباب ؟ Icon_minitime1الجمعة 27 ديسمبر 2013, 7:14 pm من طرف Admin

» كلام حزين
هل فتاة النت فتاه سيئة ولا يفضلها الشباب ؟ Icon_minitime1الجمعة 27 ديسمبر 2013, 4:14 pm من طرف القلب الحزين

» مصطفى كامل حبيب العمر
هل فتاة النت فتاه سيئة ولا يفضلها الشباب ؟ Icon_minitime1السبت 07 ديسمبر 2013, 1:32 pm من طرف القلب الحزين

» حماده هلال بحبك اخر حاجه
هل فتاة النت فتاه سيئة ولا يفضلها الشباب ؟ Icon_minitime1الجمعة 06 ديسمبر 2013, 12:18 am من طرف القلب الحزين

هل فتاة النت فتاه سيئة ولا يفضلها الشباب ؟

محب
اسماء
6 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
اسماء
محب فعال
محب فعال

هل فتاة النت فتاه سيئة ولا يفضلها الشباب ؟ Empty
مُساهمةموضوع: هل فتاة النت فتاه سيئة ولا يفضلها الشباب ؟   هل فتاة النت فتاه سيئة ولا يفضلها الشباب ؟ Icon_minitime1الجمعة 16 يوليو 2010, 7:13 pm

فتاة تكتب في منتديات الانترنت ::
أتت اليها أمها ووجها يتهلل بالبشر. وقالت بنيتي :
لقد جاء فلان وابنه لخطبتك
الفرح أخرس الفتاة لسانها ونطقت عيناها ببريق السرور الأن سيتحقق
حلمي أبني بيتا من السعادة وأربي جيلاً يكون قطعة مني أربيه على ناظري
يكون عونا لي في الدنيا وذخرا لي في الأخرة .
لم تبت تلك الليلة فهي لاتحتاج النوم بعد أن تحولت أحلام نومها إلى حقائق
تداعب يقظتها ،وافق أبوها على الخطبة وتمت الرؤيه الشرعية سر بها
العريس وسرت به وابتدى الجميع يوزعون خطابات الدعوة لليلة الفرح
الموعودة ..
وفي اليوم التالي :.
ذهب العريس إلى عملة أخبر بعض أصحابه بأنه سيتزوج إبنة فلان بارك له الجميع .
وفي اليوم التالي :.
جائه أحد زملائه وقال له: (( الله الله أنت ألحين ستتزوج الكاتبة الفلانية التي تكتب في المنتدى الفلاني )) نظر العريس إلى زميله متعجباً !! عن من تتحدث !!
وماهذا الكلام ؟
قال زميله خطيبتك كاتبه في منتدى بالإسم الفلاني.
قال وماأدراك ومن أعلمك ؟
قال أختي تعرفها، وهي تكتب بإسم مستعار .أتريد أن نفتح
المنتدى لنشاهد مواضيع خطيبتك ؟
قال العريس والعرق يتصبب ولما لا ؟
فتح الزميل المنتدى إستخرج بالبحث جميع مواضيعها ثم بدأ الاثنان في
التصفح فهاهي ترد على فلان وتشكر فلان وتتناقش مع فلان وتضحك من
طرفة فلان وهذا فلان يمدح ماتكتب ويثني على ماتقدم وهي ترد عليه بالثناء
والشكر ..
إحمر وجه الخطيب وخرج من المكتب واتصل ببيت خطيبته وقال لأمها هل
تسمحين لي أن أكلم خطيبتي ؟
قالت امها لامانع .. أخذت البنت الهاتف وقلبها يخفق ويداها ترتجفان تخشى من سماع الكلام المعسول أو أن لاتملك القدرة على الرد وهو يحدثها عن بيت المستقبل ؟
لكنه فاجاءها بسؤال واحد :
هل أنتي الكاتبة الفلانية في المنتدى الفلاني ؟
قالت : نعم أنا هي ..
قاطع حديثها وقال : أسف انا لا أتزوج (( فتاة إنتر نت )) وأطبق السماعة
حالة قد تمر يوما ما على فتاه فما موقفكم ؟
اتمنى اني ما اكون طولت عليكم
محب
محب فعال
محب فعال
محب

الابراج : الجوزاء
العمل/الترفيه : متغرب
المزاج المزاج : الانترنت

مُساهمةموضوع: رد: هل فتاة النت فتاه سيئة ولا يفضلها الشباب ؟   هل فتاة النت فتاه سيئة ولا يفضلها الشباب ؟ Icon_minitime1الجمعة 16 يوليو 2010, 7:30 pm

اختى اسماء موضوعك فى غايه الاهميه ونتمنا من جميع الاعضاء الرد على الموضوع وانا عن نفسى لا مانع لي لانى مقتنع تماما بان البنت المحترمه تقدر تحافظ على نفسها فى وسط ميه راجل ولكن فى كل الاحوال التفكير بيختلف عن راجل لراجل اخر ولكن فين عقولنا اختى فى بنات بتعمل حجات كتير وبدون اهلهم ولا حد يعرف عنهم حاجه وبيتجوزا المهم الى يفكر انه يرتبط بواحده يفكر فيها وفى اخلاقها ويعرفها كويس وعلشان منخرجش عن الموضوع النت عمره مكان عيب ولا حرام المهم استخدامه صح وشكرا اسماء على موضوعك الجامد ده
https://hamsa-lover.yoo7.com
همسه
محب فعال
محب فعال
همسه

العمل/الترفيه : طالبه جامعيه
المزاج المزاج : القراء والانترنت

مُساهمةموضوع: رد: هل فتاة النت فتاه سيئة ولا يفضلها الشباب ؟   هل فتاة النت فتاه سيئة ولا يفضلها الشباب ؟ Icon_minitime1الجمعة 16 يوليو 2010, 9:41 pm

اسماء موضوعك جامد جدا وفى منتها الاهميه بس احنا فى 2010معتقدش انى ف حد بفكر كده بس النت لهو عيب ولا حرام بس كل وحد وحسب استغدامو وكل حاجه ليها عيوبها ومميزتها بس كل حاجه متوقفه على الشخص نفسو وتربيه وعلى تفكير وثقه ف الاخر ده حتى بلبلدى لو حد سألك انتى ليكى ف النت وانتى تجوبى وتقولى لأ هقولك يااااه انتى قديمه اوى لا يا سمسم الدنيا اتغيرت بسيط جدا لو حد فكر كده انا اعرف ناس بجد اتجوزت عن طريق النت وجوزهم مستمر لنهارده مشكوره جدا يا سمسم على موضوعك الرئع منتظرين المزيد وتقدم الدئم
الأميره الحائره
مراقبه عامه
مراقبه عامه
الأميره الحائره

الابراج : الثور
العمل/الترفيه : طالبه جامعيه
المزاج المزاج : القرأه

مُساهمةموضوع: رد: هل فتاة النت فتاه سيئة ولا يفضلها الشباب ؟   هل فتاة النت فتاه سيئة ولا يفضلها الشباب ؟ Icon_minitime1السبت 17 يوليو 2010, 3:17 pm

اسماء حبيبتي موضوعك مهم جدا وجامد اووي انا كنت دايما ضد النت وخصوصا للبنات وان مينفعش البنت تدخل نت لأنه عيب وكده يعني ومكنتش بدخل نت و دي اول مره ادخل بس لقيت انو فعلا كل واحد وحسب استخدامه للنت والانسانه المحترمه هتفضل محترمه سواء بتدخل نت او لأ وبتكون في نظر الناس كلهم البنت المؤدبه المحترمه حتى لو عارفين انها بتدخل نت مادام ما بتعملش حاجه غلط وبتستخدمه صح!!
وربنا يوفق ويكرم كل البنات ويصونهم ويحميهم من شر نفسهم000
وأرجو ان تتقبلي مروري ووجهة نظري
اسماء
محب فعال
محب فعال

مُساهمةموضوع: رد: هل فتاة النت فتاه سيئة ولا يفضلها الشباب ؟   هل فتاة النت فتاه سيئة ولا يفضلها الشباب ؟ Icon_minitime1السبت 17 يوليو 2010, 7:15 pm

اشكركم جميعا على الرد على موضوعي و حبيت اطرح الفكرة دي عشان في كتييير ناس لسه مش متعودة على الفكرة دي خصوصا المجتمعات اللي تكون فيها حشمة زي المجتمع الخليجي مثلا و في بردو رجااالة ما بيحبوش اللي حتكون زوجة المستقبل تتكلم مع اي حد و فرضا لو تجوزو اول ما يوقع بينهم خلاف بسيط و لا حاجة رح يبدا يقولها انتي ما بقاش راجل ما تكلمتيش معاااه و زيدي الكلام المعسوول و كده حتى لو كانت هي نيتها سليمة بس اعتقد انو موضوع موجوود في الواقع و فيي مجتمعات للحقيقة لسه متخلفة فافكارها و اسمحولي اذا طولت عليكم و بشكركم جدا
الفرعون الصغير
محب فعال
محب فعال
الفرعون الصغير

الابراج : الدلو
العمل/الترفيه : مدمن قرايه وعاشق كتابه
المزاج المزاج : عالى جامد مووووووووت

مُساهمةموضوع: رد: هل فتاة النت فتاه سيئة ولا يفضلها الشباب ؟   هل فتاة النت فتاه سيئة ولا يفضلها الشباب ؟ Icon_minitime1الأحد 18 يوليو 2010, 2:30 am

ياجماعه متبصوش للموضوع بظرة فكريه اد متبصو للموضوع بنظرة تخوف برضه من سلاح زو حدين اسمه النت
ممكن يفبد فعلا ويقوى الاراء الفكريه عند البنت
وممكن برضو يوقعها فى غلط من غير ما تعرف

فعلشان كده اجابة الموضوع كله عند البنت نفسها ياترى بتستخدم النت ازاى

اما عن العريس الاهبل ده دا شكله اصلا دبلوم زراعه وملوش فى الكمبيوتر اصلا ومن حظها انه سابها
SeDoP
محب فعال
محب فعال

العمل/الترفيه : باحث عن الحقيقه
المزاج المزاج : متقلب

مُساهمةموضوع: رد: هل فتاة النت فتاه سيئة ولا يفضلها الشباب ؟   هل فتاة النت فتاه سيئة ولا يفضلها الشباب ؟ Icon_minitime1الأحد 18 يوليو 2010, 2:10 pm

البنت والنت

يا جماعه دى حريه شخصيه مش لازم نحتكر اراء الاخرين

الموضوع يخص الراجل وكل راجل حر فى اختياره

وانا رايى انها لو بنت كويسه كانت صارحته من الاول بانها بتتعامل فى النت باسم مستعار وبتكتب كذا كانها زكريات حياتيه من حقه انه يعرفها

انا لو مكانه هعمل نفس اللى هعمله

لانها مش صريحه والله اعلم ممكن يكون ايه تانى فى حياتها غير كده ومش صارحتنى بيه ازاى ابنى حياتى معاها على مجهول

ومن لا يحترم رايى الخاص لا يهمنى رايه اساسا

ودمتم دوما كما تحبون
الفرعون الصغير
محب فعال
محب فعال
الفرعون الصغير

مُساهمةموضوع: رد: هل فتاة النت فتاه سيئة ولا يفضلها الشباب ؟   هل فتاة النت فتاه سيئة ولا يفضلها الشباب ؟ Icon_minitime1الأحد 18 يوليو 2010, 9:57 pm

على كده سيادتك متحفظ على رأيك حتى لو كان مش صح
يبقى ايه لازمتها المناقشه اصلا
ومع ذلك انا كراجل مؤمن ان البنت ليها حياة خاصه من حقها متدخلش حد فيها حتى لو كان شريك حياتها مادامت بتصون علاقتها بيه
لكن لو سيادتك عاوز واحده حياتها اعامه والخاصة ملكك
يبقى انت عاوز ترجع لزمن الاغريق اللى كانو اخر ابحاثهم هل المرأة حيوان ام انسان

وهذا رأيى ومن لم يحترم رأيى يقنعنى برأيه
SeDoP
محب فعال
محب فعال

العمل/الترفيه : باحث عن الحقيقه
المزاج المزاج : متقلب

مُساهمةموضوع: رد: هل فتاة النت فتاه سيئة ولا يفضلها الشباب ؟   هل فتاة النت فتاه سيئة ولا يفضلها الشباب ؟ Icon_minitime1الإثنين 19 يوليو 2010, 3:57 pm

اخى المبتدء على حسب ما وصلنى لفهمك لما بين السطور فريعون صغيور

لك منى شيئان .....

ورده ليست لك بل لتعطيها لكل من تحمل كلمك وسمع ارائك السطحيه
والشىء الثانى توضيح عقلانى بنقاش فعال ليس باغريقى ايها الفريعون الصغيور

انا وفتاتى محبوبتى المرأه التى ستمتلك كيانى وعمرى القادم وحياتى
لها عندى كتاب مفتوح لحياتى السابقه الماضيه بكل ما تحمله هذه الحياه من ذكريات واآلام ومواقف وتجارب لابدا معها حياتنا على نور
هذا انا وما حكمت به على نفسى كانسان عادى وسط مجتمع عادى بفكر متحضر مستنير
الخلاصه لى حياتى السابقه بحلوها ومرها وبكل اخطائها ويبدا التكليف تجاهها من يوم معرفتها

اما عنها هى فالامر سيان لها ان تيحر فى النت وتدخل وتتعارف وتحب وتكره وتجرب لاحصل عليها كما احببتها امراه واعيه مدركه
ولكن بلا اخفاء بلا كذب لا نفاق اى بمنتهى الصراحه

هذا رايى وهذا مناط حوارى المنعكس من مجتمعى وتربيتى وثقافتى
وقد سمعت انك من ضيعه اسمها الشتاونه بها من البدو الرحل الكثير الذين لم تصلهم معانى الثقافه والتحضر الا ما كان قبل الاغريق

سلامى للجميع ودمتم كما تحبون وارفع قبعتى احتراما وتقديرا لكل النساء الصريحات فقط
الفرعون الصغير
محب فعال
محب فعال
الفرعون الصغير

مُساهمةموضوع: رد: هل فتاة النت فتاه سيئة ولا يفضلها الشباب ؟   هل فتاة النت فتاه سيئة ولا يفضلها الشباب ؟ Icon_minitime1الجمعة 23 يوليو 2010, 12:48 am

اشكرك يا اخى على تعليقك المهذب الذى بقدر ما ادهشنى بقدر ما اوضح من الذى بفهم كلام السطور ومن يفهم ما بينها
ومن لا يفقه اصلا
فاذا كنا نتكلم عن الصراحه فهذا ليس موضوع المناقشه حتى تعلو منبرك وتدلى برأيك كخطبة الجمعة وتصغر كل من يعترض رأيك

فان كنت مجرد فريعون فيكفى اننى حتى قرأت الموضوع وفهمت سطوره قبل الرد عليه ولا اخرج عن نمطه

اما عن ضيعتى فان كنت تفهم معناها لكان شرفك حماها

والعنب...العنب ... العنب...
اسماء
محب فعال
محب فعال

مُساهمةموضوع: رد: هل فتاة النت فتاه سيئة ولا يفضلها الشباب ؟   هل فتاة النت فتاه سيئة ولا يفضلها الشباب ؟ Icon_minitime1الخميس 05 أغسطس 2010, 8:25 pm

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه يا جماعة ايه دا كلو لو كنت عارفة ما طرحتش الموضوع دا خالص بس انتو اهدو شوية و متشكرين على الردود بس دي مش حرب كل واحد و ليه حريتو في التعبير

هل فتاة النت فتاه سيئة ولا يفضلها الشباب ؟
صفحة 1 من اصل 1